Katalog podpůrných opatření

7.3.5

ROZVOJ SPECIFICKÝCH DOVEDNOSTÍ A POZNÁVACÍCH FUNKCÍ

  • prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
  • prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

Velmi široce pojaté podpůrné opatření, které se prolíná s dalšími kategoriemi podpůrných opatření, především s intervenčními technikami. Zahrnuje intervenční oblasti percepce, jemné motoriky a vizuomotorické koordinace (koordinace oko–ruka), fatických (řečových) funkcí a kognitivních (poznávacích) funkcí, kam kromě vlastních myšlenkových operací patří také paměť a pozornost, též funkcí exekutivních, tj. takových, jejichž vzájemná součinnost je nezbytná pro výkon (exekutivu) určité činnosti. Do oblasti/karty je vřazen set podkaret. V dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu, s poruchou autistického spektra, sluchovým i zrakovým postižením a narušenou komunikační schopností je vřazena podkarta:

  • Posilování sluchové a zrakové percepce.

Dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu, narušené komunikační schopnosti a sociálního znevýhodnění vřazují podkarty:

  • Podpora rozvoje myšlenkových operací.
  • Trénink paměti.
  • Trénink koncentrace pozornosti.

Dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového, sluchového a tělesného postižení vřazují podkartu:

  • Zácvikové pobyty.

Dílčí část Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění obsahuje podkartu:

  • Rozvoj dílčích funkcí podmiňujících osvojení trivia.

Dílčí část Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra zahrnuje podkarty:

  • Specifika smyslové integrace.
  • Rozvoj exekutivních funkcí.

V dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu jsou podřazeny podkarty:

  • Rozvoj exekutivních funkcí.
  • Nácvik orientace v čase.
  • Nácvik orientace v prostoru.