Katalog podpůrných opatření

7.4.3

KOMPENZAČNÍ A REEDUKAČNÍ POMŮCKY

  • prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
  • prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

V této skupině jsou pomůcky, kterých je možno využívat ke kompenzaci nedostatků ve výkonu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o opatření, kterými je dosaženo omezení negativního vlivu žákova postižení na jeho školní práci a jeho úspěšnost. Pomůcky zaměřené na reedukaci jsou zařazeny do vyučování tak, aby mohly reedukovat, tedy obnovit aktuálně chybějící či narušenou funkci. Výběr a praktické využití přímo ve školní práci je třeba realizovat ve spolupráci nejlépe s pracovníky speciálněpedagogického centra se zaměřením na konkrétní druh zdravotního postižení. S obecnou platností lze konstatovat, že pokud se jedná o podpůrné opatření, očekává se od učitele schopnost pomůcku ovládat a v základních úkonech ji také obsloužit (například výměna baterie u sluchadla).

Do dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra se vřazuje podkarta:

  • Pomůcky ke zvládnutí organizace vzdělávání.

Do dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení se vřazují podkarty:

  • Pomůcky k vybavení třídy.
  • Pomůcky usnadňující sebeobsluhu.