Katalog podpůrných opatření

7.5.5

OBOHACOVÁNÍ UČIVA

  • prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
  • prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.

Obohacování učiva je podpůrným opatřením zaměřeným především na nadané žáky. Na obohacování učiva se váže dále akcelerace ve vyučování. Oba přístupy by měly podpořit motivaci žáka k učení a následně jeho kreativitu. Obohacování učiva může fungovat i na mimoškolním principu – formou osobních úkolů a zadání nad rámec běžného vyučování. Zahraniční literatura pracuje s termínem „žák expert“ a uvažuje se také o jeho zapojení do vyučování formou sdělení, předváděných experimentů nebo prezentace vlastních výsledků. Akcelerace v učivu má podobný cíl – motivovat a navést žáka na cestu samostudia a aktivního získávání dalších vědomostí. Z hlediska zabezpečení je třeba předpokládat především aktivitu a kreativitu učitele, přístup k přiměřeným literárním a dalším zdrojům a citlivou práci se skupinou školní třídy, aby toto opatření nepřineslo jako negativní efekt vyloučení žáka ze skupiny.