7.9.1
KLIMA TŘÍDY
Klima školní třídy je důležitým faktorem institucionálního vzdělávání – školní práce. Podpůrným opatřením se stává tehdy, když je s klimatem zacházeno jako s proměnlivou hodnotou, respektující dynamiku sociální skupiny a vnitřních vztahů. Předpokládá se učitelův vhled do problematiky vztahů a jejich propojení v rámci třídního kolektivu. V případech, kdy není zcela jasn, jak se vztahy rozvíjejí a jaké je jejich směřování, je vhodné ke spolupráci přizvat školního psychologa. Jedná se o účast odborníka s cílem prevence rozvoje patologických jevů a případné spoluúčasti na formování pozitivních vztahů v rámci školní třídy.
Podkarty v dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění:
- Podpora žáků při formování žákovské skupiny.
- Monitorování vztahů ve třídě.
- Nácvik řešení krizové situace.
- Zajištění klimatu pro bezpečnou komunikaci mezi žáky i učiteli.
- Příprava na příchod žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do třídy a následná adaptační fáze po jeho příchodu.
- Ovlivňování postojů žáků v přijímání různosti.
- Rozvoj dovedností a kompetencí zprostředkovaných jedincem s odlišností.
- Využití „peer“ efektu (posílení vazeb napříč ročníky a stupni vzdělávání).
- Systematická podpora osobnostně-sociálního rozvoje žáků.
- Tvorba pravidel třídy a hodnocení jejich dodržování.