Katalog podpůrných opatření

7.9.1

KLIMA TŘÍDY

  • prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
  • prof. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

Klima školní třídy je důležitým faktorem institucionálního vzdělávání – školní práce. Podpůrným opatřením se stává tehdy, když je s klimatem zacházeno jako s proměnlivou hodnotou, respektující dynamiku sociální skupiny a vnitřních vztahů. Předpokládá se učitelův vhled do problematiky vztahů a jejich propojení v rámci třídního kolektivu. V případech, kdy není zcela jasn, jak se vztahy rozvíjejí a jaké je jejich směřování, je vhodné ke spolupráci přizvat školního psychologa. Jedná se o účast odborníka s cílem prevence rozvoje patologických jevů a případné spoluúčasti na formování pozitivních vztahů v rámci školní třídy.

Podkarty v dílčí části Katalogu PO pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění:

  • Podpora žáků při formování žákovské skupiny.
  • Monitorování vztahů ve třídě.
  • Nácvik řešení krizové situace.
  • Zajištění klimatu pro bezpečnou komunikaci mezi žáky i učiteli.
  • Příprava na příchod žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do třídy a následná adaptační fáze po jeho příchodu.
  • Ovlivňování postojů žáků v přijímání různosti.
  • Rozvoj dovedností a kompetencí zprostředkovaných jedincem s odlišností.
  • Využití „peer“ efektu (posílení vazeb napříč ročníky a stupni vzdělávání).
  • Systematická podpora osobnostně-sociálního rozvoje žáků.
  • Tvorba pravidel třídy a hodnocení jejich dodržování.