Katalog podpůrných opatření

4.3.2

Rozvoj jazykových kompetencí

  • Jana Brozdová
Oblast podpory:
  • Intervence
Cílové skupiny:
  • ZŠ - 1. stupeň
  • ZŠ - 2. stupeň


Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje

  • Žák má obtíže v některé jazykové rovině, případně narušená komunikační schopnost zasahuje do více jazykových rovin současně.

Popis opatření

V čem spočívá

Při narušené komunikační schopnosti žáka je rozvoj jazykových kompetencí základem k jakémukoliv dalšímu vzdělávání.

Komunikační schopnost a narušená komunikační schopnost je pojímána v celé její šíři – nelze se zabývat jen foneticko-fonologickou (zvukovou) stránkou řeči. Takový pohled je velmi zúžený. Při sledování komunikační schopnosti jedince a jeho narušené komunikační schopnosti se hodnotí i další roviny jazykových projevů, tzn. rovina lexikálně-sémantická (zjednodušeně ji můžeme nazvat obsahovou), morfologicko-syntaktická (gramatická), ale také pragmatická (rovina sociálního uplatnění komunikační schopnosti, sociální aplikace).

Znalost výše uvedených jazykových rovin pomáhá pedagogům lépe se orientovat v šíři narušené komunikační schopnosti a také v záměru porozumět žákům s narušenou komunikační schopností, kteří selhávají nebo mohou selhávat ve školním výkonu.

Rozvoj jazykových kompetencí by měl být zařazen na ZŠ jako nepovinný předmět pro žáky s NKS. V MŠ i na ZŠ by tuto činnost měl provádět speciální pedagog logoped, a to buď jako interní, nebo externí pracovník.

Především u žáků s dysfázií se téměř vždy v různé míře a zastoupení setkáváme s těmito symptomy, které mají přesah do všech čtyř jazykových rovin:

  • porucha fonetické a fonologické realizace hlásek;
  • obtížné spojování slov do větných celků;
  • porucha v řazení slabik;
  • postižení fonematického sluchu;
  • neschopnost udržet dějovou linii;
  • obtížné rozeznávání klíčových slov k pochopení smyslu;
  • porucha krátkodobé paměti;
  • malá slovní zásoba;
  • dyslexie, dyspraxie;
  • nepoměr mezi verbálními a neverbálními schopnostmi.

Vzhledem k tomu, že rozvoj jazykových kompetencí je u dětí s narušenou komunikační schopností zcela zásadní, rozpracovali jsme tuto kartu do čtyř podkaret podle jazykových rovin.