Rozvoj jazykových kompetencí
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Žák má obtíže v některé jazykové rovině, případně narušená komunikační schopnost zasahuje do více jazykových rovin současně.
Popis opatření
V čem spočívá
Při narušené komunikační schopnosti žáka je rozvoj jazykových kompetencí základem k jakémukoliv dalšímu vzdělávání.
Komunikační schopnost a narušená komunikační schopnost je pojímána v celé její šíři – nelze se zabývat jen foneticko-fonologickou (zvukovou) stránkou řeči. Takový pohled je velmi zúžený. Při sledování komunikační schopnosti jedince a jeho narušené komunikační schopnosti se hodnotí i další roviny jazykových projevů, tzn. rovina lexikálně-sémantická (zjednodušeně ji můžeme nazvat obsahovou), morfologicko-syntaktická (gramatická), ale také pragmatická (rovina sociálního uplatnění komunikační schopnosti, sociální aplikace).
Znalost výše uvedených jazykových rovin pomáhá pedagogům lépe se orientovat v šíři narušené komunikační schopnosti a také v záměru porozumět žákům s narušenou komunikační schopností, kteří selhávají nebo mohou selhávat ve školním výkonu.
Rozvoj jazykových kompetencí by měl být zařazen na ZŠ jako nepovinný předmět pro žáky s NKS. V MŠ i na ZŠ by tuto činnost měl provádět speciální pedagog logoped, a to buď jako interní, nebo externí pracovník.
Především u žáků s dysfázií se téměř vždy v různé míře a zastoupení setkáváme s těmito symptomy, které mají přesah do všech čtyř jazykových rovin:
- porucha fonetické a fonologické realizace hlásek;
- obtížné spojování slov do větných celků;
- porucha v řazení slabik;
- postižení fonematického sluchu;
- neschopnost udržet dějovou linii;
- obtížné rozeznávání klíčových slov k pochopení smyslu;
- porucha krátkodobé paměti;
- malá slovní zásoba;
- dyslexie, dyspraxie;
- nepoměr mezi verbálními a neverbálními schopnostmi.
Vzhledem k tomu, že rozvoj jazykových kompetencí je u dětí s narušenou komunikační schopností zcela zásadní, rozpracovali jsme tuto kartu do čtyř podkaret podle jazykových rovin.