Intervenční techniky
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- U žáka se projevují deficity, oslabení, nezralost nejen v komunikační schopnosti, ale i v dalších oblastech, které souvisejí s NKS nebo jsou nezávislé na narušení komunikační schopnosti (motorické deficity, deficity v percepcích – sluchové vnímání, zrakové vnímání, koordinace činností; poruchy pozornosti, kombinované vady).
- Žák má komunikační zábrany, úzkostné projevy, je emočně labilní.
Popis opatření
V čem spočívá
Jedná se o různé techniky, stimulační programy, které doprovázejí, doplňují běžné intervence nebo navazují na intervence, které jsou žákovi poskytovány. Jsou důležité pro realizaci komplexní péče o žáka. Tyto intervenční techniky může provádět samotný pedagog, který má doplňující vzdělání v těchto programech a terapiích, nebo externí pracovníci, pedagog pak koordinuje týmovou spolupráci.
Mezi nejčastěji využívané terapie patřící do intervenčních technik v oblasti speciální pedagogiky řadíme tzv. expresivní metody, které jsou součástí psychoterapie. Nejoblíbenějšími expresivními metodami uplatňovanými v rámci vyučovacího procesu nebo mimoškolních aktivit jsou dramaterapie, arteterapie a muzikoterapie. Tyto terapie v MŠ či ZŠ by měl vždy vykonávat proškolený pedagog, psycholog nebo speciální pedagog za aktivní spoluúčasti rodičů.
Je možno využívat řadu rozdílných technik a programů dle individuálních potřeb žáka, z tohoto důvodu jsou tyto techniky rozpracovány do dvou podkaret.