Metodická intervence směrem k pedagogům
- Intervence
- MŠ
- SŠ
- ZŠ - 1. stupeň
- ZŠ - 2. stupeň
Projevy na straně žáka, na které opatření reaguje
- Obtíže žáka v oblasti narušené komunikační schopnosti takového stupně, závažnosti, že není účinná intervence pouze ve třídě.
- Ve třídě je umístěn žák s narušenou komunikační schopností na úrovni zdravotního postižení.
- Ve třídě je umístěn žák s narušenou komunikační schopností v kombinaci s jiným postižením.
- Plánované přijetí žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání.
Popis opatření
V čem spočívá
Konzultace k doporučeným podpůrným opatřením, k IVP u jednotlivých žáků v ZŠ. Informace, jak se jednotlivé narušení komunikační schopnosti promítají do vyučování, co všechno ovlivňují, jak zapracovat doporučení, jak zohledňovat řečovou vadu a důsledky z ní vyplývající, a to nejen v českém jazyce, ale i v dalších předmětech, jelikož obtíže se většinou promítají do dalších oblastí, ve všech předmětech se užívá řeč mluvená a psaná.
Náslechy ve třídě s následnou konzultací, rozborem použitých metod, forem, organizace apod. Seznamování s problematikou narušené komunikační schopnosti, s jednotlivými specifiky, jak se narušení promítá do výuky žáka. Podpora komunikačního chování učitel–žák, podpora, jak u jednotlivých diagnóz komunikovat. Obecné zásady komunikace u žáka (udržovat přirozený zrakový kontakt, nechat dostatečný prostor pro vyjádření, nedávat najevo netrpělivost).
Specifická komunikace u jednotlivých druhů NKS (např. dbát na správné postavení při komunikaci se žákem, aby viděl na ústa toho, kdo s ním hovoří, přizpůsobit tomu i případně sezení ve třídě; nenaléhat na dítě, aby komunikovalo; nechávat dostatečný prostor k vyjádření; zvolení vhodného způsobu komunikace – verbální, náhradní komunikace aj.).
Metodická podpora, supervize pracovníkem SPC při individuální logopedické intervenci v ZŠ, na co se zaměřit v rámci logopedické intervence (nejen na nápravu výslovnosti, ale též na celkový rozvoj řeči, slovní zásoby, gramatických struktur a jazykového citu, fonematický sluch, sluchovou a zrakovou percepci, oromotoriku a dechová cvičení aj.). Spolupráce se školním poradenským pracovištěm (školní psycholog, speciální pedagog, školní logoped).
Čemu pomáhá
- Pomáhá pedagogům s realizací podpůrných opatření ve všech kategoriích – organizace výuky, jaké využít metody, intervence a další.
- Kde najít vhodné materiály, pomůcky, literaturu, případně tyto materiály, pomůcky pracovníci SPC poskytnou.
- Při individuální logopedické intervenci.
Aplikace opatření a specifikace podmínek
- Výjezdy pracovníků poradenských zařízení do škol.
- Náslechy ve třídě, při individuální logopedické intervenci.
- Telefonické konzultace.
- E-mailové konzultace.
- Návštěvy SPC.
- Metodická setkání pro výchovné poradce, pedagogy, pracovníky školních poradenských zařízení.
- Supervize.
- Kazuistické semináře.
- Semináře, workshopy k dané problematice.
- Návštěvy v ZŠ logopedické a naopak (v rámci studijního volna učitele).
Rizika
- Finanční a časové možnosti poradenských zařízení.
Ilustrační příklad
Příklad dobré praxe: Pravidelná metodická setkání logopedických asistentů a logopedů v kraji, která pořádá SPC pro narušenou komunikační schopnost, jejich součástí jsou jak odborné přednášky, tak vzájemné diskuze, konzultace mezi pracovníky SPC a pedagogy. Tato setkání probíhají již čtvrtým rokem, vždy se zúčastní kolem 50 logopedů a logopedických asistentů.
Varianty opatření dle stupňů podpory
Stupeň 1
Není nutná intervence poradenského zařízení (ale je možná – intervence, konzultace v PPP, SPC), intervence, podpora probíhá na ZŠ, je v kompetenci učitele, výchovného poradce, školního poradenského pracoviště na ZŠ, učitelka odkazuje na odborníka v oblasti komunikace (logoped).
Stupeň 2
Vždy intervence poradenského zařízení, pravidelné konzultace, metodická podpora, intenzita směrem k pedagogovi, logopedovi, terapeutovi vychází z aktuálních potřeb dítěte.
Stupeň 3
Jako u stupně 2.
Stupeň 4
Jako u stupně 2.
Stupeň 5
Jako u stupně 2.
Metodické zdroje, odkazy, odborná literatura
1. VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
2. BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.